KONFERENCJA NAUKOWA

SŁOWACKI KOMICZNY





Słowacki komiczny

Warszawa, 14 maja 2013 r.

Muzeum Literatury w Warszawie,

Rynek Starego Miasta 20

Opiekun naukowy: dr hab. Olaf Krysowski


PROGRAM





Założenia konferencji:
Komizm w tradycyjnym rozumieniu – jako właściwość kreacji literackiej, która wywołuje u odbiorcy reakcje w postaci śmiechu i wesołości – z zasady wyklucza możliwość jednoczesnego wzbudzania emocji negatywnych, takich jak trwoga, gniew czy rozpacz. W twórczości romantyków, w tym także Juliusza Słowackiego, komizm jednak rzadko występuje w formie czystej, wyizolowanej. Stanowi raczej jeden ze sposobów przedstawiania świata jako tworu niejednorodnego, ambiwalentnego, podporządkowanego działaniu sił i wartości przeciwstawnych. Wchodzi w rozmaite związki i relacje z odmiennymi kategoriami estetycznymi – na przykład z patosem lub tragizmem. Stanowi jeden z ważnych elementów dialektyki przeciwieństw charakterystycznej dla romantycznej filozofii tworzenia. Można to zaobserwować w tekstach Słowackiego, w których komizm wiąże się z ironią, a także groteską, zaś śmiech przybiera, jak w Balladynie, postać wykrzywionego „ariostycznego uśmiechu”. Celem konferencji będzie m.in. określenie ról oraz specyfiki funkcjonowania tej kategorii estetycznej w poszczególnych utworach poety. Przedmiotem refleksji mogą być zarówno dzieła stricte literackie, jak i pamiętniki czy korespondencja. Warto zwrócić uwagę z jednej strony na komizm postaci, sytuacji czy języka w tekstach Słowackiego, z drugiej – na komiczne style recepcji jego twórczości (w literaturze, krytyce literackiej) i takież sposoby postrzegania jego artystycznej osobowości (np. komiczne prezentacje sylwetki poety w kulturze masowej).
Problematyka konferencji mogłaby się skupić wokół następujących zagadnień:
? komiczne formy wypowiedzi w twórczości Słowackiego (żart, dowcip, anegdota itp.)
? komizm wobec innych kategorii estetycznych w utworach Słowackiego, takich jak humor, ironia, patos, tragizm
? charakterystyczne dla komizmu środki i style obrazowania: karykatura, paradoks, groteska, karnawalizacja, poetyka absurdu itd.
? parodia, pastisz, persyflaż i inne typy stylizacji wyrażających dystans wobec konwencji estetycznych, cech języka określonej formacji literackiej lub konkretnego pisarza
? komizm a gatunki literackie w twórczości Słowackiego (epigramat, bajka, poemat dygresyjny itp.)
? komizm Słowackiego w kontekście jego inspiracji poetyką Ariosta, Cervantesa, Szekspira
? komizm jako narzędzie Słowackiego-krytyka
? Słowacki postrzegany jako postać komiczna
? odczytywanie twórczości Słowackiego przez pryzmat komizmu (w krytyce literackiej, teatrze, kulturze masowej)
? parodie i pastisze tekstów Słowackiego w literaturze XIX i XX w. oraz współczesnej
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Prosimy o przesyłanie tematów wystąpień oraz krótkich (do 1500 znaków) abstraktów na adres: komizmjs@gmail.com do 30 marca 2013 r., a tekstów do publikacji do 17 czerwca 2013 r. Maksymalna objętość referatu – 7 stron, czas wystąpienia nie powinien przekraczać 20 minut. Nie przewidujemy opłat konferencyjnych. Planujemy publikację książki w formie elektronicznej.

KONTAKT Z ORGANIZATOREM:
Aneta Korycińska, kom. 664047297
http://kolo-knjs.uw.edu.pl/

PATRONAT:
Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza
Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego
Koło Mickiewiczologiczne Uniwersytetu Warszawskiego

PATRONAT MEDIALNY:
kwartalnik „Tekstualia. Palimpsesty Literackie Naukowe Artystyczne”
Niewinni Czarodzieje
kwartalnik naukowo-literacki „LiteRacje”

***