KONFERENCJA NAUKOWA
ESTETYKA GROZY W TWÓRCZOŚCI ZYGMUNTA KRASIŃSKIEGO
OFICJALNY PLAKAT KONFERENCYJNY w *pdf
Szczegółowy plan konferencji w *doc
Koło Naukowe im. Juliusza Słowackiego i Koło Mickiewiczologiczne
zapraszają do udziału
w studencko-doktoranckiej konferencji naukowej
Estetyka grozy w twórczości Zygmunta Krasińskiego
Warszawa, 23 marca 2011 r.
sala audiowizualna Muzeum Literatury
(Rynek Starego Miasta 20)
Opiekunowie naukowi:
dr Olaf Krysowski, dr hab. Andrzej Fabianowski, prof. UW
Założenia konferencji:
Twórczość Zygmunta Krasińskiego należy częściowo do nurtu tzw. czarnego romantyzmu w literaturze polskiej. Jego wczesna proza, inspirowana m.in. angielską powieścią grozy, utworami W. Scotta, G. Byrona, F. Schillera czy F. R. de Chateaubrianda, wywołała podziw krytyków dla erudycji i oczytania młodego autora, ale też oskarżenia o płytkość myślową oraz brak pisarskiej oryginalności.
Zarówno młodzieńcze, jak i dojrzałe teksty Krasińskiego odzwierciedlają zainteresowania poety tematyką cierpienia, śmierci, zła, zbliżającej się nieuchronnie katastrofy ludzkości w wymiarze jednostkowym i społecznym, egzystencjalnym i historyczno-politycznym. Zainteresowaniom tym towarzyszy osobliwa estetyka, w której dominującą rolę odgrywają: ciemna kolorystyka, motywy gotyckie, wzorowane na literaturze średniowiecznej kreacje bohaterów (mrocznych rycerzy, szalonych kochanków itp.), wreszcie obrazy apokaliptyczne z pogranicza snu i jawy, charakterystyczne dla podejmowanych wątków historiozoficznych – w tym także mesjanistycznych. Wszystko to kształtuje groźny obraz rzeczywistości, w której na pierwszy plan wysuwa się nieprzewidywalna, nierzadko zbrodnicza strona natury ludzkiej. Ta mroczna, frenetyczna tematyka i estetyka, występująca nie tylko w utworach stricte literackich, ale też w korespondencji Krasińskiego, sprawiła, że poeta został określony mianem „czarnego człowieka” (sformułowanie M. Bieńczyka).
Celem konferencji jest refleksja nad różnymi przejawami i funkcjami estetyki grozy w twórczości Krasińskiego. Przedmiotem interpretacji mogą być elementy konstrukcji fabularnej (tematy, wątki, motywy), środki stylistyczne (symbole, metafory, alegorie, porównania itp.), cechy językowe (leksyka, składnia itd.), a także kompozycyjne i gatunkowe utworów. Tematyka wystąpień może obejmować zarówno nawiązania Krasińskiego do tradycji estetycznej, jak i jego oryginalne pomysły artystyczne, zapowiadające np. pojawienie się nowych zjawisk w literaturze.
Przykłady zagadnień, które mogłyby zostać poruszone na konferencji:
– Zainteresowania Krasińskiego gotykiem i gotycyzmem.
– Strategie budowania napięcia w powieściach gotyckich Krasińskiego.
– Architektura gotycka w roli elementu przestrzeni i bohatera utworu.
– Szatan, diabeł, upiór – postaci demoniczne w twórczości Krasińskiego.
– Motywy faustyczne w twórczości Krasińskiego.
– Eros i Tanatos jako figury wyobraźni Krasińskiego.
– Katastrofizm w liryce Krasińskiego.
– Apokalipsa św. Jana jako źródło nawiązań i aluzji literackich Krasińskiego.
– Motywy choroby, cierpienia, śmierci, szaleństwa w twórczości Krasińskiego.
– Dialektyka dobra i zła w twórczości Krasińskiego.
– Obrazy piekła u Krasińskiego.
– Krasiński jako prekursor estetyki ekspresjonistycznej.
Plan konferencji:
23.03.2011 r. – konferencja
25.03.2011 r. – projekcja przedstawienia Nie-Boska komedia w reżyserii Z.Hübnera
27.03.2011 r. – wycieczka do Opinogóry i Krasnego
Prosimy o zgłaszanie uczestnictwa i przesyłanie tematów wraz z krótkimi, kilkuzdaniowymi streszczeniami do dnia 28 lutego 2011 r. na adres: krasinski2011@gmail.com. Maksymalny czas wystąpienia nie powinien przekraczać 20–30 minut.
Opłata konferencyjna wynosi 15 zł.
Od osób, które chcą wziąć udział w wycieczce (prosimy o deklarację przy zgłoszeniu), pobierana jest dodatkowa opłata w wysokości 35 zł.
Przewidujemy publikację wybranych referatów w czasopiśmie internetowym Zakładu Literatury Romantyzmu Biesiada.
Organizatorzy: Aneta Korycińska, Katarzyna Kaczmarek
Wszelkie pytania prosimy kierować na adres: krasinski2011@gmail.com
Telefony kontaktowe: 664047297, 782781743
Plakat w *pdf
Ogłoszenie w *doc
Szczegółowy plan konferencji w *doc